Cultura organizationala este specifica fiecarei organizatii si in fiecare companie se discuta despre aceasta. Mai mult, cultura organizationala „se simte”.
Simon Sinek spunea astfel: „A culture is strong when people work with each other, for each other. A culture is weak when people work against each other, for themselves.„
Iata cateva elemente de baza referitoare la cultura organizationala.
Ce este cultura organizationala?
Cultura organizationala este filosofia unei organizatii. Este un sistem de idei si abordari general acceptate pentru infiintarea unei afaceri, a formelor de relatii in interiorul si in exteriorul companiei, a obtinerii de rezultate si de performanta, care disting aceasta organizatie de toate celelalte. Cultura organizationala a unei companii include valori care ghideaza comportamentul angajatilor, functionarea interna, interactiunea cu exteriorul companiei, cu tertii, precum si experiente si asteptari viitoare.
Conform The Business Dictionary, cultura organizationala se bazeaza pe atitudini comune, credinte, obiceiuri si reguli atat scrise, cat si nescrise, care au fost dezvoltate de-a lungul timpului si sunt considerate valabile. Cultura include si viziunea organizatiei, valorile, normele, sistemele, simbolurile, limbajul, presupunerile, credintele si obiceiurile.
Pe scurt, cultura organizationala se refera la modul in care se fac lucrurile in companie, dincolo de ceea ce este scris in proceduri, manuale sau alte documente. Este „personalitatea” organizatiei. Informal si mai simplu spus, cultura organizationala se refera la „modul in care se fac lucrurile” in cadrul companiei.
Rolul culturii organizationale
Cultura organizationala influenteaza comportamentul angajatilor, relatiile interne, modul in care se abordeaza schimbarile si proiectele, modul in care este influentat si perceput succesul in adaptarea la provocari, si chiar felul in care se iau deciziile in cadrul companiei, fie acestea etice sau strategice. Mai mult, scopul culturii organizationale este de a ajuta oamenii sa lucreze mai eficient, sa fie mai productivi si sa obtina satisfactie la locul de munca. Astfel, o cultura organizationala deschisa si colaborativa poate stimula inovatia si motivatia, in timp ce o cultura organizationala rigida sau toxica poate duce la lipsa de implicare, lipsa de motivare, lipsa de angajament si performanta scazuta.
Cultura organizationala, in practica
In practica, cultura organizationala este un set de traditii, valori, simboluri, abordari comune, viziune asupra lumii a membrilor organizatiei care au trecut testul timpului. Se poate spune ca intr-un fel, este o expresie a individualitatii unei anumite companii, fata de celelalte companii din piata.
Pentru a avea o cultura organizationala pozitiva, o serie de aspecte pot fi implementate la nivelul companiei. Pot fi considerate bune practici, de avut in vedere si de implementat de catre echipa de management. Iata o enumerare, din experienta proprie, dar si cu inspiratie dintr-o postare a lui Ionut Catalin Condruz (manager intr-o organizatie mare din Romania) fara a avea pretentia de a epuiza subiectul:
- Managementul discuta „succesul” si se asigura ca oamenii au inteles asteptarile cu privire la „succes”
- Managementul la toate nivelurile stabileste obiective si comunica modul in care se va evalua progresul
- Managementul discuta „valori” si „comportamente” pe care oamenii sa le aduca in echipa
- Ofera respect, arata integritate si respecta principiul egalitatii
- Arata si ofera responsabilitate
- Managementul se implica si isi ia angajamentul pentru proiecte, schimbari, planuri comunicate. Isi asuma decizii si schimbari
- Investeste permanent in dezvoltarea oamenilor (programe de training, mentorat, coaching etc.)
- Promoveaza lucrul in echipa si reusitele „impreuna”
- Este promovat si bine implementat principiul „lead by example”, astfel ca un leader bun se recunoaste dupa angajamentul echipei sale si de armonia pe care o creeaza.
Cultura organizationala „se simte”
De-a lungul anilor am avut ocazia sa lucrez in companii mari si foarte mari, si sa „simt” cultura organizationala din mai multe perspective, din diverse roluri – atat de executie, cat si de conducere.
Mi-am dat seama de-a lungul timpului ca dincolo de modul in care se defineste o cultura organizationala, , dincolo de rationalul conceptului, ne putem da seama de cultura organizationala si in functie de vibratia mediului, asa cum o percepem fiecare – pentru ca fiecare organizatie are vibratia ei. Uneori energia este atat de joasa, incat iti este foarte usor sa iti dai seama ca este o cultura organizationala nepotrivita.
Cel mai trist este ca adesea se adevereste o vorba a noastra din batrani – cu o floare nu se face primavara – oamenii buni, care nu se regasesc in cultura organizationala nepotrivita, adesea toxica, aleg mai devreme sau mai tarziu sa plece.
Iata de ce cutura organizationala joaca un rol deosebit de important atat in atragerea oamenilor buni, motivati, performanti, cat si in mentinerea acestora. Cultura organizationala este recomandat sa inceapa la nivel de management, prin strategie si tactici potrivite, precum si implementare la toate nivelurile, inclusiv la nivel de management.